Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.09.2012 18:51 - Проучвания, свързани с учебния предмет „Човекът и природата” в 5 и 6 клас
Автор: bogdanova Категория: Други   
Прочетен: 3907 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 08.04.2016 23:01


Автор:  Теменужка Богданова

 

Summary:

A study of the opinion of teachers, teaching the subject "Man and nature" in grades 5th and 6th ( Silistra region) in respect of: difficulties that students meet in learning the subject content of part I " Physical phenomena "; students’ acquisition level of the basic physical concepts  and opportunities of  incorporating interactivity in the study of the subject content.

 Key words:

Man, Nature, Physical phenomena,

 ВЪВЕДЕНИЕ

   Целта на настоящето изследване е проучване мнението на учителите, преподаващи учебния предмет „Човекът и природата” в 5 и 6 клас от област Силистра по отношение на:

· Затруднението на учениците при усвояване на учебното съдържание от I част «Физични явления» на предмета „Човекът и природата” в 5 и 6 клас;

· Равнището на усвояване от учениците на основните физични понятия от I част «Физични явления» на предмета «Човекът и природата» 5 и 6 клас;

· Възможности за вграждане на интерактивност при изучаване на основните физични понятия с цел повишаване равнището на усвояване на физичния понятиен апарат.

Задачи, реализиращи целта:

1.Провеждане курс с учителите на тема: Интерактивни методи и техники по учебния предмет „Човекът и природата”, 5 и 6 клас

2. Анкетно проучване.

3. Анализ на резултатите. Изводи.

 ИЗЛОЖЕНИЕ

По покана на експерта по Природни науки и екология към РИО на МОМН в Силистра, гл. ас. Теменужка Богданова проведе обучителен курс с учители от област Силистра, преподаващи учебния предмет „Човекът и природата” в 5 и 6 клас. За курса проявиха интерес 24 учители от област Силистра. Цел на курса бе: Запознаване с особеностите на интерактивните методи и техники и прилагането им в уроците по предмета Човекът и природата” в 5 и 6 клас [1,2,3,4].

 Съдържание на учебната програма:

Тематични модули

Брой часове

1.

Понятие за интерактивни методи и техники и основни характеристики

2

2.

Обзор на класификациите на интерактивните методи и техники.

2

3.

Конкретни примери за прилагане на интерактивни методи и техники в учебното съдържание по раздел „Физични явления” от учебния предмет в 5 и 6 клас

2

4.

Уроци за обобщение и систематизация с вградени интерактивни методи и техники по обобщени теми от учебната програма на предмета „Човекът и природата” в 5 и 6 клас

2

 

Общо:

8 часа

 

След приключване на семинара са проведени две анкети с учителите. Анкета №1 включва 10 въпроса, а анкета № 2 – 6 въпроса. Въпросите в анкета №1 изискват отговори, разкриващи затрудненията на учениците по определени тематични модули от учебната програма на предмета „Човекът и природата” в 5 и 6 клас и илюстрират определеното равнище на усвояване на основните физични понятия от физичния раздел на предмета. Анкета № 2 разкрива полезността от проведения обучителен курс и откроява подготвеността на учителите за приложение на интерактивност в учебния процес по интердисциплинарния учебен предмет.

Въпроси в анкета №1:

1.     По учебника на кое издателство  работите?

2.     Защо избрахте този авторски колектив?

3.     Смятате ли, че учебното съдържание по раздел „Физични явления” в този учебник е поднесено на разбираемо за учениците ниво?

4.     Каква друга литература ползвате, за да реализирате ефективен учебен процес на раздел „Физични явления”?

5.     Разполагате ли с условия за провеждане на физични експерименти?

6.     Какви възможности има според Вас за вграждане на интерактивни методи и техники в учебното съдържание от раздел „Физични явления”?

7.     Кое от учебното съдържание в раздел „Физични явления” според Вас най- много затруднява учениците?

8.     На какво ниво според Вас учениците овладяват учебното съдържание от раздел „Физични явления”?

9.     Смятате ли, че са необходими обучения за учителите, подготвящи учебния процес по раздела „Физични явления”?

10.Как експертите от РИ на МОМН съдействат за вашите усилия за работа?

Въпроси в анкета №2:

1: Научихте ли нещо ново за дидактическите възможности на интерактивните методи и техники?

Много от учителите са откровени, че предложените видове интерактивни техники са нови и непознати до този момент за тях. Всички интервюирани се обединяват около становището, че интерактивните техники притежават голям дидактически ресурс в учебния процес.  Адаптиран към учебния предмет „Човекът и природата”, този ресурс спомага за успешна реализация на техниките, защото предлагат по-кратък и достъпен начин за осмисляне на учебното съдържание.  Някои посочват, че едва сега осъзнават, че не само компютърните презентации могат да се използват като интерактивни методи. Повече от учителите твърдят, че времето, предложено им за обучение е недостатъчно за осмисляне на подходите при разкриване мястото на интерактивните техники в етапите на учебния процес.

2: Смятате ли, че предложените интерактивни методи и техники се вписват успешно в учебния процес за изучаване на физичните явления в учебния предмет „Човекът и природата”?

Всички отговори са категорично положителни, като се посочват следните аргументи в защита на твърдението: за създаване на интерес и разкриване на причинно-следствените връзки; използването им ще улесни логическото мислене и възприемането на учебното съдържание; разнообразието на техники дава възможност различни типове да се прилагат в различни етапи в хода на урока; успешно могат да се ползват и при обучението по други учебни предмети. 

3: Как оценявате използването на интерактивните методи и техники за развитие на логическото мислене?

Всички отговори са положителни и много разнообразни, например: провокират и развиват логиката и допринасят за творческото мислене, а не наизустяване;ученикът не е пасивен наблюдател, а активен участник в учебния процес чрез разкриване  логиката на процесите и явленията; прилагане на интерактивни техники допринася за трайност на знанията; логическото мислене провокира даването на идеи и улеснява работата в екип; интерактивните техники изискват анализ, синтез, обобщения, абстрахиране и др., които развиват логическото мислене.

4: Предложените модели интерактивни методи и техники, адаптирани към физичните явления, развиват ли емпирико-сетивното мислене?

Без изключение всички отговори са утвърдителни. Учителите се обединяват около концепцията, че възрастовите особености на учениците и спецификата на частта «Физични явления» изискват използване на различни методи, похвати, средства, които развиват емпирико-сетивното мислене. Интерактивните методи и техники имат огромен ресурс за това. Използването им въздейства на голям брой сетива и улеснява не само възприемането им, но и тяхното осмисляне и осъзнаване. По този начин се решават творчески задачи от учениците.

5: Как преценявате използването на интерактивни методи и техники за провокиране интерес към физичните явления, процеси, закони, величини?

На обучаваните учители бяха предложени многобройните примери с различни по тип интерактивни методи и техники, адаптирани към учебното съдържание част І Физични явления по предмета „Човекът и природата”, 5 и 6 клас. Учителите проявяват завишен интерес към използване на интерактивните техники за провокиране интерес към физичните явления, процеси, величини. Според учителите те са предпоставка за по-добро възприемане и предпоставка за по-активно учене, те въздействат на въображението и чувствата на учениците и увеличават възможностите им за правилното обяснение на приложните аспекти в живота, бита, техниката.  У учениците са провокира желанието за експериментиране и научно обяснение на протичащите около нас явления и процеси. Интерактивните методи и техники концентрират вниманието и създават траен интерес, който може да бъде определящ за професионалното ориентиране.

6: Водят ли ли интерактивните методи и техники до повишаване качеството на учебния процес?

Разнообразявайки учебния процес, интерактивните методи и техники активизират познавателната дейност на обучаваните, което улеснява работата на учителя по пътя за реализиране на качествен учебен процес. Те водят до по-успешно разкриване на междупредметните връзки и са предпоставка за изграждане на Единна природна картина на света.

 ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Обобщени  резултати от мненията на анкетираните учители:

    Повечето от учителите работят по учебниците на  издателство “Булвест 2000”, които според тях се оказват по - добре структурирани и сравнителни достъпени, особенно за децата- билингви;

    Учителите заявяват, че  използват учебниците и на други издателства;

    Според учителите повечето от учениците срещат трудности при овладяване на знанията от темите, посочени в Таблица 1;

    Според учителите общото ниво на овладяване на учебното съдържание  от частта «Физични явления» на учениците е  добро, Таблица 2; 

    Учителите виждат възможности за вграждане на интерактивни техники при преподаване на физичната част на съдържанието по предмета «Човекът и природата» в 5 и 6 клас като: казуси, интелектуални карти, кубиране, Вен-диаграма, Ка- диаграма, SWO-.анализ и др. но рядко ги прилагат, Таблица 3; 

    Учителите се обединяват около становището за необходимост от обучения, свързани с интерактивни методи и техники на преподаване, особоне в уроците за обобщения и систематизация.

  Таблица 1

Затруднението на учениците при усвояване на следните теми от учебното съдържание на I част «Физични явления» на учебния предмет „Човекът и природата”

V клас

VI клас

·        Небесните тела;

·        Нашите съседи – планети;

·        Човекът прониква в Космоса;

·        Обем на телата;

·        Маса на телата;

·        Топлина и топлообмен;

·        Дифузия;

·        Топлопроводност.

·        Състояния на веществата;

·        Изпарение и кондензация.

·         Движение на телата;

·         Скорост, път, време;

·         Сила на тежестта;

·         Лост и макара;

·         Натиск и налягане;

·         Плътност.

 

Таблица 2

Равнище на усвояване от учениците на основните физични понятия

от част І «Физични явления» на предмета «Човекът и природата» 5 и 6 клас

Много добро

Добро

Задоволително

Незадоволително

2

13

9

0

            Таблица 3

Има възможност и  прилагам интерактивни методи и техники

Има възможност, но  по- рядко прилагам интерактивни методи и техники

Има възможност, но почти не прилагам интерактивни методи и техники

25%

65%

90%

 Обобщени изводи от анкетите и проведения курс:

·        Учителите срещат затруднения при провеждането на уроците от физичната част по предмета „Човекът и природата“ в 5 и 6 клас, особено при уроците за систематизация и обобщение.

·        Осъзната бе необходимостта от разработване и прилагане на конкретни методически решения, които повишат нивото на усвояване на основните физични понятия.

·        От проведения курс учителите се мотивират да прилагат интерактивни методи и техники при усвояване на основните физични понятия.

·        На учителите са предоставени разработени уроци за систематизация по обобщени теми от учебната програма от физичната част на учебния предмет. Предложените модели на обобщителни уроци са в съдържанието на студията, която е под печат.

·        На учителите са раздадени сертификати във връзка с проведения обучителен курс.

·         Учителите проявиха интерес към провеждане на още един курс по проблемите на учебното съдържание по предмета „Човекът и природата” в 5 и 6 клас.

 ЛИТЕРАТУРА

[1] Богданова, Т. Интерактивните техники - иновационна дидактическа технология за обучение по физика в Русе




Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: bogdanova
Категория: Други
Прочетен: 80961
Постинги: 13
Коментари: 2
Гласове: 6
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930